Freitag, 3. Juli 2009

Washingtonpost, strategie in iran


اعتراض های گسترده در ايران،
موازنه ديرين قدرت سياسی در جمهوری اسلامی را برهم زده است


اعضای تندرو دولت آخوندی ايران چند دهه قوه قضائيه، ارتش، تشکيلات اطلاعاتی و وسائل ارتباط جمعی کشور را در کنترل داشته اند. اما اصلاح طلبان هم با برخورداری از حمايت مردم قادر بوده اند برای پيشبرد سياست هائی معتدل تر در امور اجتماعی و سياسی فعاليت کنند.


اعتراض های اخير صدها هزار نفر را به خيابانهای تهران کشاند که به کشته شدن دست کم هفده نفر و مجروح شدن شماری بيشتر منجر شده است. تند روها بر شدت عمل افزوده اند و اکنون اين اصلاح طلبان هستند که بايد تصميم بگيرند آيا قواعد قبلی را مراعات کنند، يا اينکه اصولا اين قواعد دستخوش چنان تغييراتی شده است که ديگر موردی برای بکار گرفتن آنها وجود ندارد.


دهها اصلاح طلب توقيف شده اند، ضمن آنکه ديگران نيز درتبعيد ناظر بر اوضاع هستند. شورای نگهبان که تشکيلاتی دوازده نفری از حقوق دانان ناظر بر قوانين و انتخابات است در اين هفته گواهی داد که محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری بر ميرحسين موسوی کانديدای مخالف، و کانديداهای ديگر پيروز شده است.


انتخابات همواره به رژيم برای مشروعيت اش کمک کرده است. اما اکنون با توجه به اتهامات گسترده در مورد تقلب در آرا اين موقعيت را از دست داده است. دست راستی ها غازی را که تخم طلائی ميگذاشت کشته اند.


سرکوبی ها بسياری از سياستمداران و مردم عادی، از جمله حاميان سرسخت رژيم را، به سوی اصلاح طلبان کشانده است.


رياست جمهوری احمدی نژاد عملا جنبش اصلاحات را گسترده ترساخته و اين جنبش شامل بسياری از کسانی شده است که معمولا بخشی از آن نبودند.


واشنگتن پست

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

با نوشتن نظرات خود ما را راهنمایی کنید.
بخاطر نوشتن نظرتان ممنون