Freitag, 12. Juni 2009

rivals both declare victory


-----------------------------------------

رای ٤٦ میلیون ایرانی را
مثل آب خوردن میدزدند








این جعبه ها سر از کجا در میآورند؟



- تقلب پیش از زمان رأی‌گیری
تجربه چندین انتخابات گذشته نشان می‌دهد در صورت تمایل شدید مجریان انتخاباتی به یکی از کاندیداها و عدم حساسیت ناظرین، چند ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری، فرصت مناسبی برای تقلب است، به ویژه آن که نمایندگان کاندیداها معمولاً از آغاز رأی‌گیری مجاز به حضور در شعبات رأی هستند.

محمدرضا رحیمی و محمدجواد محمدی‌زاده که هم‌اکنون به ترتیب معاون حقوقی و پارلمانی ریاست‌جمهوری و استاندار خراسان رضوی هستند، در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دوم خرداد 1376، به ترتیب به عنوان استاندار کردستان و لرستان فعالیت می‌کردند و در آن دوره از انتخابات، به دلیل آن که قبل از آغاز رأی‌گیری بسیاری از صندوق‌ها از رأی به کاندیدای مورد حمایت محمدی زاده مملو شده بود و تعداد شرکت‌کندگان در این انتخابات از تعداد واجدین شرایط رأی دادن در استان تحت مدیریت رحیمی بیشتر شد! و به ابطال بخشی از آرا انجامید.

2- تقلب در زمان رأی‌گیری
در حین 12 تا 15 ساعت مجاز برای رأی‌گیری، شیوه‌هایی نظیر استفاده از شناسنامه‌های جعلی، شناسنامه‌های اموات، القای کاندیدای خاص به افراد بی‌سواد، حضور هواداران کاندیداها در شعب برای تلقین یک کاندیدا به افراد آشنا، از روش‌های متداول تقلب می‌باشد که این شیوه خوشبختانه با حضور نمایندگان کاندیداها قابل شناسایی و جلوگیری است.

اما روش‌های پیچیده‌تری نیز وجود دارد، نظیر پرکردن تعرفه‌ها در خارج از محل رأی‌گیری و اضافه کردن آن به آرا در زمان باز کردن صندوق‌ها و شمارش رأی با استفاده کردن از فضای محدود پادگان‌ها و محیط‌های نظامی که بعضاً امکان ورود نمایندگان نامزده‌ها را نداده برای گرفتن رأی یکپارچه از سربازان وظیفه یا پرسنل نظامی و همچنین سوءاستفاده از صندوق‌های سیار که زمان زیادی در خودروها یا محل‌های اخذ رأی را بدون حضور نمایندگان کاندیداها سپری می‌کند.

3- تقلب بعد از رأی‌گیری
شیوه‌های تقلب پس از رأی‌گیری نیز به دو دسته تقسیم می‌شود، نخست هنگام شمارش آرا که در این زمان نیز حضور نمایندگان کاندیداها می‌تواند مانع دستکاری شود، اما زمان تجمیع آرای صندوق‌ها در رایانه‌های مستقر در ستاد انتخابات کشور، به دلیل آن که هیچ یک از نمایندگان کاندیداها نظارت و کنترلی بر نرم‌افزارهای به کارگیری شده در تجمیع ندارند، در صورت دست‌کاری در نرم‌افزار به شکلی که در زمان تجمیع از آرای یک یا چند کاندیدا، درصدی کاسته و معادل آن به آرای کاندیدای دیگر افزوده شود، امکان ردیابی و کشف تقلب با توجه به وجود حدود 50هزار صندوق اخذ رأی در 30 استان، به سرعت ممکن نیست و عملاً پس از اعلام نتایج انتخابات و تأیید آن توسط شورای نگهبان، اعتراض مؤثر نخواهد بود




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

با نوشتن نظرات خود ما را راهنمایی کنید.
بخاطر نوشتن نظرتان ممنون