Sonntag, 14. Juni 2009

Tehran in night

درگيريهاي شبانه در سراسر پايتخت

هم ميهن : درگيري هاي شهر تهران كه از صبح امروز آغاز شده كم كم به اوج خود رسيده است. مردم در اعتراض به آراء اعلام شده از سوي ستاد انتخابات وزارت كشور به خيابان ها ريخته تا اعتراض خود به اعلام رياست جمهوري 24 ميليوني احمدي نژاد را به گوش همه برسانند. خيابان هاي وليعصر از ميدان وليعصر تا پارك ساعي و ميدان ونك، ميدان 7 تير، خيابان هاي قائم مقام و وزرا ،صحنه درگيري با نيروهاي يگان ويژه است. در اين درگيري ها به شدت مردم مضروب شده و تعداد زيادي از جوانان جراحت هاي شديد برداشته اند. ضرب و شتم مردم بيشتربا باتوم و در برخي مناطق با سنگ انجام مي گرفت.
در جاي جاي شهر موتورهاي يگان ويژه توسط مردم آتش زده شده و در خيابان قائم مقام يك دستگاه اتوبوس توسط مردم به آتش كشيده شد.
يگان ويژه نيز با استفاده از گاز اشك آور و فلفل مردم را سعي داشت مردم را متوقف كند.
در حالي كه موج اعتراضات مردمي به شدت گسترده است، خيابان هاي اطراف وزارت كشور مسدود شده است. ميدان فاطمي به قرق نيروي يگان ويژه درآمده و ورودي ميدان بسته شده است.
اين در حالي است كه مغازه هاي خيابان وليعصر و ميدان فاطمي كاملا بسته است و برخي كه كركره هايشان تا نيمه كشيده شده به مردم كه در حال فرار از دست يگان ويژه هستند، پناه مي دهند.
چندين مغازه توسط يگان ويژه تخريب و شيشه مغازه ها شكسته شد


کارکنان وزارت کشور: بما حکم شرعی تغییر آرای مردم را دادند

جمعی از کارکنان وزارت کشور با انتشارنامه‌ای سرگشاده نسبت به تغییر و دستکاری آرا مردم در ستاد انتخابات کشور هشدار دادند بر اساس این گزارش، در این نامه که رونوشت آن به ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست قوه قضائیه، ریاست کمیته صیانت ار آرا مردم، مسئول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، ریاست سازمان بازرسی کل کشور و کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارسال شده آمده است: اینجانبان از کارکنان متعهد، متخصص و ایثارگر وزارت کشور، با سابقه کارشناسی و مدیریتی در برگزاری انتخابات متعدد، بعضا از دوره‌های آیت الله خامنه‌ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اعلام می‌نماییم؛ از سلامت انتخابات کنونی به دلایلی که شرح خواهیم داد، احساس خطر می‌کنیم اهداف و برنامه ریزی در ستاد انتخابات کشور، به طور آشکار و متقنی به سمت صیانت و سلامت از آراء مردم در انتخابات 22 خرداد 88 پیش نمی‌رود، این موضوع نیز در برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 24 اسفند 86 به نحوی شاهد آن بوده‌ایم، اما از بیم و هراس آینده شغلی خود دم فرو بستیم، ولیکن دچار


خبرنگاران خارجی از نتایج آرا بهت زده‌اند

يکی از خبرنگاران خارجی که برای پوشش خبری انتخابات ايران به تهران سفر کرده است به راديو فردا می گويد که «او و ديگر خبرنگاران خارجی از اعلام نتايج انتخابات ايران و اخذ دو سوم آرا توسط احمدی نژاد بهت زده هستند. » این خبرنگار که نخواست هويتش فاش شود، می گويد: « افراد زيادی در خيابان نيستند و نيروهای امنيتی همه جا ديده می شوند و حضور دارند. هواداران احمدی نژاد نيز تاکنون جشن بزرگی برپا نکردند. تلويزيون ايران نيز با اعلام خبر پيروزی از مردم دعوت می کند که اين پيروزی را بپذيرند.» وی افزود: «تصاويری نيز در تلويزيون پخش شده که رهبران مخالف دولت مردم را دعوت به آرامش می کنند ولی معلوم است اين تصاوير پيش از انتخابات تهيه شده و اين افراد د مورد موضوع ديگری سخن می گفتند. اين امر که دولت می خواهد پيروزی را به مردم تحميل کند ما خبرنگاران را بهت زده کرده و وضعيت مشکوک است.» اين خبرنگار خارجی در مورد حضور حاميان کانديداهای اصلاح طلب در خيابان های تهران می گويد : «تعداد زيادی از افراد با رنگ سبز ديده نمی شوند شايد برای اينکه از سرکوب شدن و حضور شديد امنيتی ترسيده اند. تعدادی از سايت های حامی مير حسين موسوی فيلتر شدند.» وی همچنين افزود که ارسال پيامک ممکن نيست و با دشوار بسيار می شود با موبايل تماس گرفت


مهندس موسوی دستگیر شده یا در حبس خانگی است

خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در تهران گزارش داده که میرحسین موسوی تحت نظر و در خانه اش در حبس قرار دارد. تلویزیون سوئد نیز گزارش داد که میرحسین موسوی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است. رادیو فردا نیز خبر دستگیری میرحسین موسوی را تایید کرد


دستگيري گسترده فعالان سياسي در تهران

دبيركل و چند تن از اعضاي دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي و يك عضو سرشناس سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ايران كه دو حزب عمده جناح اصلاح طلب و از مهم ترين حاميان ميرحسين موسوي در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران محسوب مي شوند، بازداشت شده اند.
حنيف مزروعي، روزنامه نگار و فعال سياسي در تهران به بي بي سي فارسي گفت كه مي تواند بازداشت محسن ميردامادي (دبيركل جبهه مشاركت)، زهرا مجردي (همسر آقاي ميردامادي)، سعيد شريعتي، عبدالله رمضان زاده و زهره آقاجري از اعضاي دفتر سياسي جبهه مشاركت و بهزاد نبوي، عضو سرشناس سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را تأييد كند.
آقاي مزروعي كه پسر رجبعلي مزروعي، عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت است، همچنين گفت كه شنيده هاي او از بازداشت اشخاص ديگري هم حكايت دارد اما از آنجا كه خطوط تلفن همراه در تهران قطع و تماس با تلفن هاي ثابت هم مشكل شده است، نمي تواند اين شنيده ها را تأييد كند.
ساعتي پيش از آن، رجبعلي مزروعي در گفت و گو با بي بي سي فارسي گفته بود كه اعضاي دفتر سياسي جبهه مشاركت عصر روز شنبه ۲۳ خرداد جلسه داشتند كه آقاي مزروعي هم در آن شركت داشته است.
رجبعلي مزروعي گفت كه او در پايان جلسه ساختمان را ترك كرده و بعدا شنيده است كه عده اي از حاضران در جلسه پس از خروج او بازداشت شده اند. او در آن هنگام هنوز نمي توانست اين خبر را تأييد كند.
اما حالا فرزند او مي گويد كه دست كم ۵ تن از اعضاي دفتر سياسي اين جبهه بازداشت شده اند.
او همچنين گفت كه بهزاد نبوي در منزل مسكوني خود توسط مأموران بازداشت شده است.
خبرگزاري رسمي دولت ايران جمعه شب از بازداشت مصطفي تاج زاده و محسن امين زاده، اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت خبر داده بود، اما اين خبر بعدا تكذيب شد.
آقاي تاج زاده در سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هم عضويت دارد.
در ميان بازداشت شدگاه، عبدالله رمضان زاده پيش تر سخنگوي دولت محمد خاتمي بود.
زهره آقاجري هم خواهر هاشم آقاجري است

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

با نوشتن نظرات خود ما را راهنمایی کنید.
بخاطر نوشتن نظرتان ممنون